Sprinter Nieuwe Generatie

Op 29 September heeft NS een aantal reizigers en vertegenwoordigers van consumentenorganisaties uitgenodigd om het model van de nieuwe Sprinter treinen te bekijken. Eerder al kozen treinreizigers de stoel die gebruikt gaat worden in de nieuwe trein.

kopbak sng

De voorzieningen
De nieuwe Sprinters zijn echte forensentreinen met zowel zit- als staplaatsen, brede gangpaden en zoveel mogelijk doorkijk door de trein. Verder krijgt de trein:

  • ruime (rolstoeltoegankelijke) toiletten met een babyverschoontafel en handgrepen;
  • een speciale uitschuiftrede voor rolstoelers of mensen met een kinderwagen, zodat zij eenvoudig de trein in kunnen;
  • een groot multifunctioneel balkon voor bagage, kinderwagens en fietsen;
  • LED-verlichting die zich aanpast aan het daglicht en daardoor extra zuinig is;
  • speciale afvalbakken op het balkon voor gescheiden afvalinzameling;
  • stopcontacten in zowel de 1e als 2e klas;
  • 10% ‘priority seats’, voor bijvoorbeeld reizigers die slecht ter been zijn.

Ervaringen van gebruikers
De nieuwe Sprinters die CAF voor NS gaat bouwen zijn gebaseerd op een bestaande trein. Deze wordt aangepast aan de laatste Nederlandse eisen. Het doel van het bezoek vandaag was om de laatste versie van het ontwerp te laten testen door reizigers en vertegenwoordigers van consumentenorganisaties. Dit gebeurde in een model van de trein op ware grootte. Vergelijkbare tests met machinisten en conducteurs zorgden al voor verbeteringen in de cabine van de machinist. De nieuwe input van de reizigers en de consumentenorganisaties wordt nu betrokken bij het definitief maken van het ontwerp. Zo hadden de deelnemers vandaag goede suggesties voor reizigers met een functiebeperking. Door aanpassing van knoppen en handgrepen in de trein kunnen deze bijvoorbeeld nog beter zichtbaar en voelbaar gemaakt worden.


Maart 2015:

NS presenteert vanaf 12 maart tot 20 maart de stoelen voor de nieuwe sprinters aan de reizigers op Rotterdam centraal station. NS heeft de keuze uit drie verschillende leveranciers en wil graag de mening van de reizigers in deze keuze meenemen. De totale selectie is een zorgvuldige afweging van comfort en uitstraling maar ook zaken als onderhoudbaarheid, reinigbaarheid , botsveiligheid , duurzaamheid en brandveiligheid wegen zwaar mee.

stoelen sprinter trein sngstoelen sng 1stoelen sng trein 2

05-12-2014: NS heeft op haar website gepubliceerd dat er defintief 118 treinen van het type Civity voor ruim 500 miljoen Euro zijn aangeschaft bij CAF. De nieuwe sprintertreinen moeten vanaf 2018 in dienst komen.

30-10-2014: NS heeft  CAF uit Spanje geselecteerd als preferred bidder voor de levering van 120 Sprinters Nieuwe Generatie voor een bedrag van 510 miljoen Euro.  De SNG treinen gaan de huidige SGM treinen vervangen in de stoptreinseries van NS.

CAF heeft een goede reputatie en heeft met het Civity platform een betrouwbare trein beschikbaar voor Nederland.  De Civity-treinen  rijden reeds in diverse landen in Europa en daarbuiten.

Bron : CAF-website
civita2

 CAF Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles. CAF Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles. CAF Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles.caf civity montenegrocaf civity xl

Prestaties / kentallen drie en vierwagenstellen , SNG

  • Aantallen: 68 stuks 3-wagenstellen en 50 stuks 4-wagenstellen
  • Maximum snelheid: 160 kmh
  • Treinbeveiliging: ERTMS en ATBvv
  • Lengte: 59,5 meter (3-tjes) en 75,7 meter (4-tjes)
  • Massa: 110 ton (3-tjes) en 138 ton (4-tjes)
  • capaciteit 3-tjes: 38 zitplaatsen 1e klas, 108 zitplaatsen 2e klas, 5 klapzittingen (totaal  151 zitplaatsen)
  • capaciteit 4-tjes: 38 zitplaatsen 1e klas, 159 zitplaatsen 2e klas, 5 klapzittingen (totaal  202 zitplaatsen)

Juli 2014:

Sprinter Nieuwe Generatie of “Sprinter Next Generation” is de werknaam voor de derde generatie sprinters van NS.

Deze nieuwe treinen zullen vanaf 2018 beschikbaar komen voor reizigersvervoer.

NS heeft gepubliceerd dat er een serie nodig is van ongeveer 20.000 zitplaatsen ter vervanging van de SGM-vloot.

Publicatie NS, juli 2014: 

NS meldt dat Alstom en CAF nog in de race zijn voor de levering van de nieuwe sprinters.

Beide leveranciers hebben in hun leverprogramma een of meerdere treinen die geschikt zijn als sprinter in Nederland.

Alstom heeft de Coradia-treinen en CAF de Civity-treinen. bron: trein.startpagina.nl , rubriek “leveranciers rollend materieel”

sng nieuwe sprinters

Artist impression nieuwe sprinters

 

Uit NS-Persbericht van mei 2013:

“De nieuwe Sprinters zullen gebaseerd zijn op bewezen technologie en de huidige standaarden in de industrie voor het bouwen van treinen. De nieuwe Sprinter bouwt daarbij voort op de ervaringen die zijn opgedaan met de eerste (SGM) en tweede (SLT) generatie Sprinters die zich inmiddels volop hebben bewezen. De nieuwe Sprinters worden nog weer comfortabeler en duurzamer voor de reiziger,“ aldus Wim Fabries directeur vervoer van NS Reizigers.

De nieuwe Sprinter is gericht op comfortabel en duurzaam vervoer van reizigers over relatief korte trajecten met veel stops (gemiddelde reistijd ca. 15 minuten). Net als de Sprinter SLT zal de nieuwe Sprinter transparant zijn, zodat reizigers eenvoudig kunnen zien waar plek is in de trein bijvoorbeeld.

Zoals al eerder bekendgemaakt komt er in de nieuwe Sprinter weer standaard een (rolstoeltoegankelijk) toilet. De trein wordt daarnaast beter toegankelijk met rolstoel dankzij een verbeterde uitschuiftrede. Aan het interieur worden de nieuwste eisen gesteld en de trein wordt voorzien van het nieuwe treinbeveiligingssysteem ERTMS.

NS start vandaag de zogeheten ’request for proposal’. Leveranciers kunnen in deze fase hun offertes voor het bouwen van de nieuwe trein indienen aan de hand van de specificaties van NS. In het najaar worden de ingediende offertes beoordeeld. Hierna passen leveranciers hun offertes aan en dienen hun ‘best and final offer’ in. Door een zorgvuldig ingericht proces zorgt NS zo voor een gedegen inkooptraject.