Geen categorie

De handigheid van e-commerce

In dit digitale tijdperk is bijna alles wat in winkels te vinden is, ook online te koop. Misschien is er wel meer te koop, want bij vele web- shops staat er wel ergens online exclusive of een variatie erop. Web- shops zijn nu erg populair. Het is nu eenmaal gemakkelijker om online iets te bestellen en te wachten tot het geleverd dan om zelf naar de winkel toe te gaan. Het kopen en verkopen van goederen online wordt e-commerce genoemd. De ‘e’ komt, net zoals bij e-mail, van ‘elektronisch’. Maar wat is e-commerce precies? En hoe wordt het succesvol?

Wat is e-commerce?

Zoals gezegd is e-commerce een verzamelnaam voor alle handel via het internet. Om deze reden wordt het soms e-business genoemd: iemand heeft business op het internet. Bij e-commerce denken veel mensen vast aan online winkelen. Daar is het vooral bekend van geworden, maar het is meer dan dat. Ook het kopen van tickets, treinkaartjes of het bestellen van een fotoalbum behoort tot e-commerce. Alles wat iets geeft nadat er voor betaald is, hoort bij dit begrip.

Er bestaan verschillende ‘soorten’ e-commerce. Zo is er business-to-consumer (B2C) commerce. Het is een handeling van producten tussen een bedrijf en een consument. Een voorbeeld: online kledingwinkels. Het is de meest voorkomende soort e-commerce en vaak ook het eerste waar mensen aan denken.

Daarnaast is er nog consumer-to-consumer (C2C) commerce: handel tussen twee consumenten. Dit houdt bijvoorbeeld Marktplaats in. Als mensen na het opruimen wat spulletjes willen verkopen, is dit vaak C2C.

Als laatst bestaat er ook nog business-to-business (B2B) e-commerce. Dit is de handel tussen bedrijven onderling. Een voorbeeld hiervan is als een zzp’er iets koopt voor het bedrijf bij bol.com.

Wat is e-commerce marketing?

Een belangrijk onderdeel van e-commerce is de reclame die eraan vast zit. E-commerce marketing zorgt voor meer bekendheid van de producten en de winkel zelf. Het is dus belangrijk dat dit goed gedaan wordt en soms is daar een beetje hulp voor nodig. Een deel van e-commerce marketing is bijvoorbeeld reclame via de e-mail. Daar staat reclame in, vaak specifiek over de klant. Als er een keer gezocht is naar een paar sokken, krijgt de persoon soms een e-mail over een ander soort sokken van hetzelfde merk. Daarnaast kan er hulp geboden worden bij dingen zoals meer omzet uit reclames halen, rendement van advertenties verhogen of de zoekdichtheid te verhogen.

Voordelen en nadelen van e-commerce

Zoals bij elk ding, zitten er ook voor- en nadelen aan e-commerce. Voordelen houden in dat er een erg groot assortiment aan producten is, alles wat er op het internet te vinden is. Deze producten zijn eigenlijk altijd beschikbaar, elk moment van de dag kunnen ze besteld worden. E-commerce zorgt voor een extra verkoopkanaal en geeft meer data dan fysieke winkels.

Daarnaast zorgt het wel voor minder vertrouwen. Iedereen heeft wel eens bedenkingen gehad bij het doen van grote aankopen over het internet. Daarnaast zijn de marges van de producten lager en is er minder tot geen fysiek contact meer. Het contact is tussen de koper en verkoper, maar ook tussen de koper en de goederen. Het laten liggen van spullen wordt een stuk makkelijker.