Geen categorie

Pijn in de knie

Een blessure in of last van de knie kan zéér akelig zijn. Aangezien dit een van de gewrichten is die je bij een inspanning veel gebruikt. Bij elke stap buigt het gewricht, waardoor de pijn weer wordt aangewakkerd. De pijn kan verschillende oorzaken hebben, zo kan je zijn gevallen of heb je wellicht je knie gestoten, maar het kan ook zijn dat de last wordt veroorzaakt door slijtage of overbelasting. Overbelasting kan voortkomen uit overgewicht, het is dan ook raadzaam om per direct te beginnen met af te vallen. Als je echt geen idee heeft waar de pijn vandaan kan komen en de pijn neemt ook niet af, neem dan contact op met de huisarts.

Voorkomen is beter dan genezen

Nu is het voorkomen van een akelige knie blessure beter dan het genezen. Het genezingsproces kan heel erg variëren van enkele dagen tot enkele maanden. Bij ernstige blessures loopt de tijd hiervoor drastisch omhoog. Dit zijn zaken waar je het liefst zo ver mogelijk van wegblijft. Ga voordat je gaat sporten beginnen met je knie intapen, dit helpt de druk op het gewricht te behouden. Je knie intapen vraagt wat kennis op voorhand, er staan veel video’s online waarin wordt voorgedaan hoe je dit het best kunt doen.

Oplossen van de last

Over het algemeen gaan de meeste knieklachten vanzelf over. Het advies is om de exacte handeling, die het meest pijn doet, zo min mogelijk uit te voeren. Bij het volhouden van dit advies voor enkele dagen of weken is er al verandering voelbaar. Naast rust zijn er ook zalven beschikbaar waarin een pijnstiller in is verwerkt. Door het opsmeren van de betreffende zalf, trekt de pijnstillende kracht in het gewricht waardoor de pijn afneemt. Laat je knie intapen als je echt moet lopen en de knie hierdoor niet de juiste rust kan geven, maar let wel op dat je dit niet doet wanneer de knie is opgezwollen.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *